Oplossing voor mobiliteitsproblemen
De markt voor MedTech-oplossingen groeit tegenwoordig enorm snel. Dat is voor Huawei geen verrassing. “De Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan dat enorm veel mensen met mobiliteitsproblemen kampen: ongeveer 1,7 miljard mensen wereldwijd leiden veelal aan musculoskeletale problemen. Dit betekent dat deze mensen beperkt worden in hun mogelijkheden om te sporten, sociale activiteiten te ondernemen en hun werk. Hun kwaliteit van leven gaat hierdoor achteruit. Met onze draagbare technologie kunnen we verschillende gezondheidsparameters doorlopend meten. Deze waardevolle informatie stelt ons vervolgens in staat om nuttige tips op maat te bieden waarmee mensen hun mobiliteit kunnen verbeteren”.
Goede communicatie
Er ligt veel wetenschap ten grondslag aan hightech innovaties, maar gebruikers zouden daar niet onder moeten lijden. Huawei is zich hier zeer bewust van en neemt daarom gericht actie. “Ik heb ongeveer tien jaar onderzoekservaring op het gebied van menselijke bewegingswetenschap. In die tijd heb ik geweldige onderzoeksresultaten gezien met betrekking tot hoe spieren zich gedragen en hoe ze geblesseerd raken. Het is echter lastig om deze kennis te vertalen van het laboratorium naar het dagelijks leven omdat er geen apparaten bestaan die eenvoudig draagbaar zijn en toch alle benodigde gegevens kunnen meten. WearM.AI kan deze kloof overbruggen. Onze oplossing is gebaseerd op draagbare sensoren en uitgebreide wiskundige modellen. Dat betekent echter niet dat we onze eindgebruikers droge en complexe informatie willen voorschotelen.
Kijk bijvoorbeeld naar hardlopen. Wanneer je hardloopt, kan je smartwatch je bepaalde informatie geven over je snelheid, loopritme, enzovoorts. Het kan je echter niet vertellen of je houding klopt en of je je spieren op de juiste manier gebruikt. Wij kunnen dat wel. Zodra ons apparaat een probleem ontdekt met betrekking tot specifieke spieren, ontvangt de gebruiker een notificatie en geven we hem handige tips, zoals eenvoudige en gerichte oefeningen. We zijn onlangs een samenwerking begonnen met revalidatie-artsen om beter te begrijpen welke informatie voor gebruikers het meest nuttig is”.
Gezondheid digitaliseren
Behalve bijdragen aan de mobiliteit en het welzijn van individuele gebruikers voorziet Huawei een grotere impact voor zijn technologie. De timing had bijna niet beter kunnen zijn. “Mensen zijn soms nog bang voor nieuwe technologieën. Technologie is echter neutraal: je kunt het voor goede of slechte dingen gebruiken. Wij gebruiken het om goed te doen. Digitalisering is erg belangrijk voor onze samenleving en het heeft al tot allerlei positieve ontwikkelingen geleid. Het gaat hierbij echter meestal om virtuele innovaties, zoals social media. Met betrekking tot onze fysieke gezondheid valt er nog altijd veel te winnen qua digitalisering. Wij digitaliseren bewegingsgegevens in het dagelijks leven. Door deze data te verzamelen, kunnen we een digitale tweeling van de gebruiker creëren. Hiermee kunnen we beter voorspellen wat er met zijn of haar gezondheid gaat gebeuren. Hoewel dat goed nieuws is voor individuele gebruikers, verbleekt het bij de impact van het hebben van miljoenen digitale tweelingen. Als we al deze gezondheidsgegevens samenvoegen, zouden we zelfs een soort superdokter kunnen trainen met behulp van kunstmatige intelligentie. Dat zou ons gezondheidsstelsel radicaal kunnen veranderen en het inclusiever en meer gepersonaliseerd kunnen maken. Het duurt natuurlijk nog even voor het zover is en voor dat moment komt, is het belangrijk dat we een systematische manier ontwikkelen om data op te slaan en te gebruiken om de veiligheid ervan te waarborgen”.
Een bedrijf met impact opbouwen
Sinds juni 2023 heeft WearM.AI officieel de status van UT-spinoff. Dat is slechts het begin. “Toen we overwogen om een spinoff te worden, hebben we contact opgenomen met Novel-T. We hebben ons allereerst gericht op het verkrijgen van een patent, omdat we niet echt de ambitie hadden om een bedrijf te beginnen. We waren wetenschappers, geen zakenlui. Een hoop begeleiding en bedrijfsontwikkeling later hadden we er toch vertrouwen in dat dit idee kans van slagen had. Daarnaast biedt Incubase een uitstekende infrastructuur en hebben we dankbaar gebruik gemaakt van andere startups en spinoffs die hun kennis, successen en fouten met ons gedeeld hebben. De toekomst is uitdagend, met veel testen, ontwikkelen en gesprekken met eindgebruikers. Op dit moment richten we ons op twee grote markten: ten eerste het voorkomen van spierblessures bij fitnessliefhebbers, professionele atleten en ouderen. De tweede markt is revalidatie, waarbij we ons richten op fysiotherapeuten. Als we succesvol zijn, kan onze oplossing een flinke bijdrage leveren aan de gezondheidszorg. We willen ons eerste product over ongeveer twee jaar lanceren. Ik weet zeker dat steeds meer mensen onze oplossing zullen gaan gebruiken zodra ze de voordelen ervan inzien. Tot het zover is, werken we verder aan ons minimum viable product, zodat we feedback van eindgebruikers kunnen verzamelen. Dat is de eerste stap in de richting van een volledige lijn van producten die bijdragen aan het verbeteren van de mobiliteit en het algehele welzijn van mensen”.